בחירת צבעים – פסיכולוגיית הצבעים​

לעיצוב אתרים ולבחירת צבע לעיצוב השפעות רבות על הגולשים ועל הפעולות שלהם. צבעים שונים מעוררים רגשות שונים אצל אנשים. תגובות רגשיות אלה משפיעות על הרגשות שמתעוררים בעיני הצופים באתר, עיצוב או כל דבר אחר יכול לעודד את הגולשים לבצע פעולות שונות כמו רכישה / יצירת קשר או אפילו לגלוש למשך דקות ארוכות (שבעיניי גוגל זה מצוין). מהצד השני צבעים שמעוררים סלידה, יכולים לעשות את הפעולה ההפוכה ולגרום לגולש לסגור את האתר לאחר 3 שניות. למצב הזה, אנחנו לא רוצים להגיע…

תוכן עניינים

בחירת צבעים נכונה – איך תבחרו צבעים שיגרמו לכל עיצוב שלכם לבלוט?

נקודת המוצא של תורת הצבעים היא בחירת צבע על פי גלגל הצבעים, שנוצר בעיקר מ-12 צבעים טהורים. עיגול הצבעים עוזר להבין כיצד צבעים משתלבים ומתחברים. שאר הצבעים נוצרים על ידי שילוב והוספת וריאציות לשנים עשר הגוונים הללו. צבעים מתקשרים מעצמם, מה שאומר שהם כלי רב עוצמה בשימוש נכון. מאחורי כל צבע, יש משמעות. למעשה, פסיכולוגיית הצבע הפכה לנושא מרגש, לא רק עבור חוקרים אלא גם עבור משווקים.

בחירת צבע - גלגל הצבעים

חלקות הצבעים מתבצעת על פי 3 קטגוריות עיקריות:

  • צבעים ראשוניים (אדום, כחול וצהוב – תלוי במערכת הצבעים): אלו הם "הטהורים ביותר" ואינם יכולים להיווצר על ידי הוספת וריאציות.
  • צבעים משניים (כתום, ירוק וסגול): הם נוצרים על ידי שילוב של שני צבעי יסוד.
  • צבעים משלימים: הם מופיעים על ידי שילוב של צבעים ראשוניים ומשניים סמוכים. לדוגמה, כחול-ירוק.

תוכנות הצבעים

על ידי ערבוב 12 הצבעים של הגלגל, נוכל לקבל הרבה וריאציות שיקלו עלינו בבחירת הצבע הנדרש. כדי להבין אותם על קצה המזלג, הנה כמה מושגים בסיסיים שכדאי שתכירו:

  • גוון: זה הצבע עצמו. גוון ירוק, גוון אדום, גוון כחול וכו'.
  • כרום: זה מתייחס לטוהר של צבע מבלי להוסיף לו לבן, שחור או אפור.
  • רוויה: כמה צבע מודגש או חיוור.

בחירת צבע לכל מטרה

לעיצוב אתרים ולבחירת צבע לעיצוב השפעות רבות על הגולשים ועל הפעולות שלהם. צבעים שונים מעוררים רגשות שונים אצל אנשים. תגובות רגשיות אלה משפיעות על הרגשות שמתעוררים בעיני הצופים באתר, עיצוב או כל דבר אחר יכול לעודד את הגולשים לבצע פעולות שונות כמו רכישה / יצירת קשר או אפילו לגלוש למשך דקות ארוכות (שבעיניי גוגל זה מצוין). מהצד השני צבעים שמעוררים סלידה, יכולים לעשות את הפעולה ההפוכה ולגרום לגולש לסגור את האתר לאחר 3 שניות. למצב הזה, אנחנו לא רוצים להגיע…

צבעים ניטרליים

שנגיע לשלב של בחירת צבע לעיצוב נבין שזה אחד השלבים הקריטיים בעיצוב אתר האינטרנט שלך, לוגו או כל עיצוב שכולל צבעים. הרשימה הבאה מפרטת אודות הצבעים הנפוצים המתחלקים לקבוצות: צבעים ניטרליים, צבעים חמים וצבעים קרים.

1.לבן – מייצג: ניקיון, כוח, פשטות הלבן הוא הצבע המזוהה ביותר עם כוח, טוהר, ותמימות ובתרבויות מערביות. אתרים מינימליסטים ופשטניים ביותר משתמשים בו לעתים קרובות כרקע. על ידי השימוש בצבע הלבן אנחנו יכולים למשוך תשומת הלב של המשתמש לאזורים עיקריים בדף על ידי הדגשה של אזורים אלו בצבעים אחרים, זאת מכיוון שהצבע הלבן הוא הטוב ביותר להדגשת הצבעים האחרים בדף.

2.אפור – מייצג: ניטרליות, פורמאליות, מלנכוליה
בעוד שבמצבים מסוימים הוא יכול להיראות מהורהר או עצוב, אפור הוא בכל זאת בחירה פופולארית עבור מי שמחפש להעביר בעיצוב תחושה של מסורתיות או מקצועיות. עם זאת, אחד היתרונות הגדולים ביותר של האפור הוא בגווניו השונים. שינוי הגוון יכול לתת לנו תמהיל מותאם אישית של נכסים לבנים ושחורים, כלי רב עוצמה בידיים מיומנות, וביצירת חווית משתמש עילאית.

3.שחור – מייצג: כוח, עצבנות, תחכום שחור הוא הצבע החזק ביותר מבין הצבעים ניטראליים, שחור קיים כמעט בכל אתר. השחור יכול ליצור רגשות שונים בהתאם לצבעים שנלווים לו, או לשלוט בכולם אם משתמש בו במלואו. כוחו הוא בניטרליות שלו שהופכת אותו לצבע של בחירה עבור בלוקים של טקסט ארוכים, אבל כצבע עיקרי יכול לתת את הרושם של, תחכום, או אפילו רוע.

4.חום – מייצג :צבע חום הינו צבע האדמה, טבע, חמימות, בית ומשפחה.

צבעים חמים (גווני אדום, צהוב וכתום)

1.אדום – ראו הוזהרתם : צבע מצוין למשיכת תשומת לב. האדום בד"כ כלל ישמש אותנו לסימון או הבלטה של תוכן מסוים באתר האינטרנט שלך (מחיר, אזהרה וכו'). האדום מסמל כעס, תשוקה, תאווה. יש אף טענות כי הצבע האדום עלול להעלות את לחץ הדם אצל אנשים מסוימים.

פלסמה -מיתוג עסקי
מיתוג עסקי PLASMA


2.צהוב – מייצג: אושר, התלהבות
צהוב הוא אחד מהצבעים המגוונים יותר, תלוי בגוון הצבע. צהוב בהיר הוא האנרגטי ביותר מבין הצבעים.
גוונים של צהוב קצת כהה יותר נותנים תחושה של נוחות ועדיין מרגישים ממריצים. גוונים כהים של צהוב (כולל זהב) יכולים להעניק לנו רושם ואווירה של זמניות, חכמה, וסקרנות. ברוב המקרים, מעצב מיומן ישתמש בדרך כלל בצבע הצהוב על מנת להקרין בעיצוב אנרגיה, סקרנות, וסמכות. מומלץ להשתמש בצבע זה בעבור חברות או ארגונים שמושתתים על הערך של הייעוץ וכישוריהם. 

3.כתום – מייצג: ידידותיות, אנרגיה, ייחודיות
כתום הוא הצבע ה"מושתק" ביותר מבין הצבעים החמים. הכתום כצבע עיקרי יכול להיות מרתק וממריץ, וגם כצבע משני הוא יכול לשמור על תכונות אלה בדרך לא מתבלטת. כתום גם מסייע ליצור תחושה של תנועה ואנרגיה, וכן ידוע כצבע שעוזר בהנעה לפעולה, לכן משתמשים בו הרבה בכפתורי קריאה לפעולה, או הוספה לעגלת קניות.

NBG - מיתוג עסקי
מיתוג עסקי NBG

צבעים קרים – כחול, סגול ,ירוק

1.כחול – המקום הבטוח: רוגע, בטיחות, פתיחות (גווני בהירים), אמינות (גוונים כהים יותר) כמו צהוב, המשמעות של כחול משתנה מאוד בהתאם לגוון. כל גווני הכחול הם מרגיעים ובטוחים, אך הגוונים הבהירים ייראו ידידותיים יותר כאשר הכהים יראו קודרים יותר. אתרי מדיה חברתיים כמו טוויטר ופייסבוק מנצלים את הגוונים בהירים והבינוניים, ואילו אתרי חברה תדמיתיים מעדיפים דווקא את הגוונים הכהים יותר של כוח ואמינות.

אבן היסוד - מיתוג עסקי
מיתוג עסקי "אבן היסוד"

2.ירוק – צמחיה והתחדשות: הירוק מייצג צמיחה, יציבות, נושאים כספיים, נושאים סביבתיים. הירוק מגשר על הפער בין צבעים חמים וקרים, אם כי ברוב המקרים הוא נוטה יותר להיות צבע קר. משמעות דבר היא שלירוק יש את אותו האפקט המרגיע של הצבע הכחול, אך הוא עדיין שומר על חלק מהתכונות הממריצה של הצהוב. ככזה, הוא יוצר אווירה מאוד מאוזנת ויציבה. גוונים כהים יותר של ירוק מסמלים תחושה של כסף והשפעה. 

3.סגול – חוכמת הינשוף: יוקרה, רומנטיקה (גוונים בהירים), מסתורין (גוונים כהים יותר), חוכמה ומיסתורין. הצבע הסגול מסמל עושר ויוקרה. הסגול מציע פאר ועושר באופן כללי, מה שהופך אותו לבחירה פופולארית עבור מוצרי אופנה ויוקרה. גוונים בהירים כמו לבנדר (עם גוונים ורודים) נחשבים רומנטיים, ואילו גוונים כהים נראים יותר מפוארים ומסתורים. בנוסף הצבע הסגול מסמל חוכמה ואינטליגנציה, ישנה טענה שבעבר השתמשו בצבע הסגול בני מלוכה.

מיתוג עסקי - גט-אנרג'י
מיתוג עסקי גט-אנרג'י

איך תהפכו כל בחירת צבע למדויקת?

אם אם מתחילים ,השתמשו ביחסי צבעים כנקודת התחלה ליצירת לוח הצבעים שאתם מעוניינים ליצור. כדי להבין כיצד צבעים משתלבים ומתחברים זה לזה, חיוני לזכור את גלגל הצבעים.

1.צבע יחיד- צבע אחד המורכב מגוונים שונים. לדוגמה, ערכת צבע אדום, החל מוורוד בהיר ועל לאדום כהה הנוגע לשחור

2.צבעים משלימים – בצבעים משלימים מומלץ להשתמש בשני צבעים שנראים טוב ביחד ולחוד, חשוב לצור תערובת נעימה של צבעים שתלווה את הגולשים בביקורם באתר שלך.

3.צבעים מנוגדים – בדרך כלל בניגודיות מומלץ להשתמש בשניים או שלושה צבעים בכדי ליצור אפקט משיכה של העין. מעצבי אתרים חייבים להיות זהירים בעת שימוש בצבעים מנוגדים, שילובים מסוימים נוטים ל"רצד" על מסך המחשב, כמו טקסט אדום על רקע כחול שאף עלול לפגוע בעיניים של אנשים מסוימים.

בחירת הצבעים נכונה עלולה להוות את ההבדל הדק בין הצלחה לכישלון של אתר.

להתאמת סדרת צבעים – צבעים מנוגדים, צבעים משלימים וסדרות גוונים מומלץ להשתמש באחד הכלים הבאים:
https://color.adobe.com
https://coolors.co/

כלי לבחירת צבעים

(קרדיט: Adobe Color)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

לעדכונים ומאמרים נוספים הצטרפו עכשיו!
למאמרים נוספים הצטרפו עכשיו!
error: התוכן שאתה מנסה להעתיק מוגן בזכויות יוצרים, ראה הוזהרת.

שמחים לעמוד לשירותכם בכל עת!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

שמחים לעמוד לשירותכם בכל עת!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם